Zdrowie i profilaktyka

Zdrowie i profilaktyka

Zdrowie i odżywianie

leave a comment »

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o naszym zdrowiu jest prawidłowe odżywianie. Profilaktyka zdrowia jak niektórzy zapominają i stosują ją od święta jest zapobieganie chorobom tak, aby nie dopuścić do ich występowania. Dlatego ważne jest prawidłowe odżywianie, lecz prawidłowe oznacza takie, przy którym organizm nasz otrzymuje z pokarmem, w odpowiedniej ilości, wszystkie niezbędne dla człowieka składniki odżywcze. Są nimi: białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne, a także błonnik – czyli nasze kochane rośliny. Oczywiście nie można zapomnieć również o wodzie, która powinna być czysta, ponieważ dzięki niej zachodzą podstawowe procesy życiowe.

Oczywiście prawidłowe ilości składników pokarmowych oraz ich proporcje są różne w zależności od wieku, stanu zdrowia, trybu życia i innych okoliczności, które powinniśmy wziąć pod uwagę podczas sporządzania własnej diety. Tak samo inne zalecenia żywieniowe będą dotyczyć osób już chorych, ponieważ dobór składników odżywczych znajdujących się w codziennej diecie powinien umożliwić przywrócenie zdrowia a nie jeszcze dodatkowo obciążać organizm produktami zbędnymi. Jak widzę bardzo rzadko odpowiednią dietę bierze się pod uwagę, ponieważ zapominamy o tym, że każda potrawa składa się z różnych składników w tym i przypraw, które mogą wzbogacać codzienny posiłek o składniki potrzebne dla utrzymania stanu, który nazywamy zdrowiem. Dobrym zdrowiem w szczególności 🙂 Oczywiście żadna dieta nie zastąpi leczenia lecz błędy żywieniowe odgrywały istotną rolę w etiopatogenezie danej choroby. Pogłębiają ją czasami poprzez odżywianie niewłaściwe. Takim wizualnym i namacalnym błędem żywieniowym jest otyłość i wystarczy czasami spojrzeć w lustro, aby o tym się przekonać. Szybkie jedzenie i niezdrowe. Spożywane na przysłowiowym kolanie prowadzi do licznych zaburzeń w naszym organizmie, co skutkuje otyłością. Tutaj nie przedstawię żadnych przykładów odpowiedniego odżywiania, ponieważ na tym się nie znam i sama musiałam skorzystać z porady specjalisty. Można ich znaleźć w internecie, lecz sama chcę tylko przedstawić w paru przykładach niebagatelną rolę, jaką odgrywają przyprawy w naszym życiu. Jakie możliwości nam dają, o czym pomału zaczynamy zapominać, ponieważ widzę, że obecne zalatane kobiety nie maja czasu na przygotowanie odpowiedniego posiłku. A zresztą czy gotowanie jest domeną kobiet. Mężczyźni tez potrafią i jak pójdę z wizytą do kolegi to jego przysadzone potrawy są fontanną smaków i zapachów. Być może zna stare powiedzenie „przez żołądek do serca” dlatego tak się stara.

Nadwaga, o której tak głośno obecnie stanowi czynnik ryzyka chorób układu krążenia i cukrzycy. Nadwaga jest obecnie uważana za jeden z najpoważniejszych czynników zagrażających populacji ludzkiej i to, co jest najistotniejsze w tym wszystkim dotyczy zwłaszcza krajów wysokorozwiniętych. Niesamowite prawda. Okazuje się, że bogatsi wolą objadać się szybkimi posiłkami niż dbając o swoje zdrowie przyrządzać je samemu. Tutaj nie chodzi o to, że mogą pożywienia więcej kupić lub zjeść, bo mają na to fundusze, ale pożywienie spożywają najczęściej poza domem, bo jest ich na to stać. Istotne pytanie, jakie mnie nachodzi „to, jakie pożywianie w takim razie jest im serwowane, że zaczynają tyć?” Zgodnie z zaleceniami WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) walka z nadwagą i otyłością ma być obecnie jednym z ważniejszych zadań lekarzy. Jasne. Jakoś nie chce mi się w to wierzyć, ponieważ to nie lekarz mi pomógł tylko naturoterapeuta.

Advertisements

Written by Joanna Malik

Maj 14, 2010 @ 7:22 am

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: