Zdrowie i profilaktyka

Zdrowie i profilaktyka

Przyprawy a odżywianie

leave a comment »

Znaczenie przypraw w naszym żywieniu jest przeogromne. Przyprawy polepszają smak potrawy, zapachu, dzięki czemu stają się one bardziej apetyczne oraz zdrowe. Zdrowe, dlatego że przeprawy zawierają pewne związki, substancje czynne a nawet składniki mineralne, które są potrzebne dla naszego organizmu. Wiedziano o tym od dawna, dlatego przyprawy rozgościły się w naszej kuchni i penie tam pozostaną chyba, że zostaną zastąpione chemicznymi polepszaczami, które wzmacniają smak potrawy.

Znajdują się one w szybkich zupkach kostkach rosołowych i innych dodatkach, które dosypujemy obecnie do potraw, ponieważ jest to wygodne, ale czy zdrowsze od przypraw? Obecne menu zawiera więcej warzyw, dzięki czemu posiłki stają się bardziej urozmaicone i lżej strawne. Nie oznacza to jednak wcale, że nie ma potrzeby stosowania przypraw i innych substancji smakowych. Wcześniejsze i obecne badania potwierdzają, że umiarkowane stosowanie przypraw ma niezwykle korzystny wpływ na nasze zdrowie. Nauka o żywieniu podkreśla rolę przypraw i zawartych w nich substancji w pobudzaniu procesów metabolicznych organizmu ludzkiego. Przyprawy mają często korzystny wpływ na organizm ludzki dajmy na to czynności serca oraz ciśnienie krwi. Obecność olejków lotnych ogranicza rozwój niekorzystnych mikroorganizmów, a nawet nie wiem czy wiecie niektóre olejki mają nawet działanie bakteriobójcze. Dzięki temu przyprawy hamują rozmnażanie się szkodliwych bakterii w jelitach.

Substancje czynne przypraw.

Według ekspertów od żywienia można dowiedzieć się, że posiłek nie jest pełnowartościowy, jeżeli oprócz podstawowych składników (białka, tłuszcze, węglowodany) nie zawiera niewielkiej ilości substancji dodatkowych takich jak witaminy, związki smakowe lub zapachowe. To właśnie, dlatego oprócz mięsa na talerz wkładamy surówki, sałatki i inne, ponieważ zawierają one witaminy, które są dla nas potrzebne. A przyprawy to nic innego jak rośliny lub ich owoce, które są suszone lub poddawane innej obróbce, które poza znaczną ilością witamin zawierają substancje aromatyczne, olejki lotne, oraz pewną ilość alkaloidów, glikozydów, kwasów organicznych, goryczy, śluzów, barwników itp. Substancje te mają bardzo korzystny wpływ na prawidłowe działanie naszego organizm ludzki i żaden związek chemiczny (polepszacz) tego nie zastąpi.

Olejki lotne

Przeważająca część znanych roślin, z których wytwarza się przyprawy zawiera olejki lotne i inne substancje zapachowe. To właśnie one sprawiają, że przyprawy mają szlachetny aromat a dodane do potrawy podczas gotowania lub smażenia uwalniają się z przypraw nadając specyficznego smaku. Ponadto olejki lotne mają właściwości bakteriobójcze, pobudzają procesy trawienne a także działają przeciwzapalnie.

Glikozydy

Związki te pobudzają wchłanianie przez organizm składników pokarmowych oraz innych substancji. Glikozydy zawarte w przyprawach działają łagodząco na górne drogi oddechowe oraz regulują pracę serca. W procesie trawienia są rozkładane na cukry proste oraz inne związki organiczne, przyczyniając się do poprawy pracy jelit oraz pobudzają nasz apetytu. Znajdują się również w przyprawach alkaloidy, które nie są rozpuszczalne w wodzie. Alkaloidy silnie oddziałują na centralny układ nerwowy. Mają one zarówno wpływ pobudzający centralny układ nerwowy, jak i odurzający, uspokajający w zależności od tego rodzaju przyprawy.

Garbniki

Garbniki są rozpuszczalne w wodzie i mają wybitne działanie ściągające. Dzięki swoim właściwościom opóźniają fermentację, przeciwdziałają gniciu produktów i wpływają korzystnie na rozwój pożytecznej flory bakteryjnej jelit. Oprócz tego garbniki opóźniają procesy rozkładu oraz zapobiegają wytwarzaniu nieprzyjemnego zapachu w jelitach.

Składniki mineralne

Wiele pierwiastków takich jak wapń, siarka fosfor, potas, magnez, żelazo i wiele innych znajduje się w przyprawach. Składniki mineralne mają istotne znaczenie dla organizmu ludzkiego. Zwykle najwięcej jest ich w nasionach i owocach. Oczywiście rośliny przeprawowe zawierają kwasy organiczne oraz gorczyce, które pobudzają wydzielanie śliny oraz soków żołądkowych. Stosowane były przy leczeniu braku apetytu, co jest godne uwagi zważywszy, że to właśnie zapach potrawy z przyprawami zwiększa naszą chęć do spożycia posiłku.  Kwasy organiczne znajdujące się w przyprawach mają właściwości antyseptyczne, regulują przemianę materii oraz wpływają korzystnie na proces trawienia.

Węglowodany

Są one głównie źródłem energii dla organizmu ludzkiego, choć zdania są podzielone, ponieważ jak do tej pory mowa była o białku, jako niezbędne źródło energii. Zresztą cała przepychanka świadczy o tym, że mechanizm odżywiania się organizmu pozostaje nie do końca zbadany. Węglowodany występują w roślinach przyprawowych głównie w postaci skrobi i pektyn. Na końcu listy znajdują się tłuszcze, które w znikomych ilościach znajdują się w każdej roślinie przyprawowej niemniej jednak nie zwiększają one wartości kalorycznej potraw. Tłuszcze występują najczęściej w owocach i nasionach.

Jak widać przyprawy są bardzo ważnym składnikiem dla zachowani naszego zdrowia, ponieważ regulują lub pobudzają odpowiednie procesy w naszym organizmie. Zachodzi to w sposób naturalny, dlatego przeprawianie potraw powinno stanowić naszą profilaktykę zdrowia. Niektóre przyprawy rozgrzewają organizm, co jest bardzo istotne w okresach zimowych i mogą schłodzić w okresach letnich. Dajmy na to zwykła mięta, która może być dodawana do potrawy, sałatek lub po zaparzeniu wypijana w okresie letnim ochładza nasz organizm, dzięki czemu upały są mniej dokuczliwe. Dobrym przykładem może być rozmaryn, który pobudza czynności żołądka, poprawia trawienie, posiada właściwości moczopędne a także działa wzmacniająco podnosząc sprawność fizyczną. O tym innym razem.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: